Demand for Good Holiday Spirit vouchers greater than supply

Hanna Linnakko
The organisers received a great many inquiries from families regarding the voucher and the conditions for receiving it. The families provide information about their situation in life, their financial difficulties and other problems.
Image: Hanna Linnakko

A total of EUR 1 405 026 has been donated to the Good Holiday Spirit campaign. The annual campaign by the Finnish Red Cross and the Mannerheim League for Child Welfare was held for the 18th time. This year, a total of 18,000 vouchers, each worth EUR 70, were distributed to low-income families with children in Finland.

Järjestäjät saivat monia kyselyjä perheitä koskevat kupongin ja edellytykset vastaanottamisesta. Perheet antavat tietoa heidän elämäntilanteensa, taloudelliset vaikeudet ja muut ongelmat.

"Piirin toimistot Suomen Punaisen Ristin eri puolilla maata ilmoittaa, että he ovat saaneet enemmän kyselyjä perheille kuin viime vuonna. Vuonna edeltävinä päivinä joulua, ihmisten hätää ja syyllisyyttä oman tilanteensa korostuu. Viestit perheet osoittavat, että monet tuntevat surua ja jopa pelkäävät, että he eivät ehkä pysty tarjoamaan joulua lapsilleen ", sanoo sosiaaliviraston suunnittelija Seija Salminen Punaisen Ristin.

Salmisen mukaan viestit osoittavat, että riistäminen kumuloituu ja että yksinhuoltajien ja monilapsisten perheiden erityisesti on vaikea.

"Vaikka perheet saavat eri tukia, he eivät voi hallita. Tukien määrän on nyt niin alhainen, että rahaa on tuskin riitä elämiseen. Esimerkiksi monet perheet viettävät suurimman osan tuloistaan ​​asumiseen kustannuksia ", Salminen sanoo.

Lisää suurten yritysten lahjoituksia kuin viime vuonna

Tänä vuonna kampanja sai lahjoituksia euroa 1500 tai enemmän ennätysmäärä yrityksiä. Yritysten lukumäärä oli noin 300, kun viime vuonna oli 161 yritystä. Yhteensä 105 yritystä lahjoitti vähintään 1000 euroa kampanjaan.

Hyvä Holiday Spirit kampanja alkoi 21. marraskuuta ja päättyy tänään jouluaattona. Tositteita mahdollistavat perheiden ostaa elintarvikekuljetukseen ruokakaupat Keskon, S-ryhmän, ja Lidl. Kampanja toteutettiin yhteistyössä YLEn Aamu-tv, YLE Radio Suomen ja YLE Radio Vega.

Hyvä Holiday Spirit kuponki ei tarvitse hakea; sen sijaan, järjestäjien on oppia perheen tarpeessa kautta diakoniaa, äitiys- ja lastenneuvolassa, tai sosiaalipalveluihin. Perheet, jotka myönnetään lahjakortin valitaan yhteistyössä näiden puolueiden ja järjestäjät kampanja.